Huurniveaus van winkels op beste locaties zullen uitbodemen en de komende kwartalen herstellen. Dat voorspelt Syntrus Achmea Real Estate & Finance in zijn Outlook 2022-2024. Dit is hoe het herstel volgens Syntrus Achmea vorm krijgt.
Consumenten gaan meer besteden
De economie zal in 2022 en 2023 sterk groeien. Consumenten gaan weer meer uitgeven in winkels. Vergeleken met de periode voor de coronacrisis zal een groter deel van de aankopen online gebeuren, maar het meeste geld gaat naar fysieke winkels. De groei is minder sterk voor uitgaven aan alcohol, tabak en voedingswaren, maar juist sterk voor kleding, schoenen en andere gebruiksartikelen.
Test voor retail: geen overheidssteun, wel personeelstekort
Voor retailers en hun verhuurders wordt het nog wel spannend. ‘De laatste steunmaatregelen worden eind 2021 door de overheid afgebouwd, waardoor het debiteurenrisico naar verwachting oploopt.’
Als consumenten meer geld gaan uitgeven, biedt dat kansen voor fysieke retailers. Maar kunnen ze die ook pakken? ‘Tijdens de pandemie is het aantal banen in de retailsector sterk gedaald. Veel werknemers stapten soms noodgedwongen over naar andere sectoren. Nu de economie weer aantrekt, stijgt het aantal vacatures. Daarom is het voor veel bedrijven een uitdaging voldoende gekwalificeerd personeel te vinden en optimaal te profiteren van de stijgende consumentenbestedingen’, schrijft Syntrus Achmea.
Herstel van huurniveaus
Er blijven dus kwetsbaarheden. Toch verwacht Syntrus Achmea dat het herstel van de consumentenbestedingen leidt tot een toename van de vraag naar winkelruimte in de grotere steden en dominante winkelcentra. Gemiddeld zijn de huurniveaus van winkelvastgoed hard onderuit gegaan. Als gevolg van de toenemende vraag zullen de huurniveaus van retailvastgoed op de beste locaties volgens Syntrus Achmea langzaam uitbodemen en de komende kwartalen gaan herstellen.
Vraag van webwinkels neemt toe
Voor uitbreidende detailhandelbedrijven bieden de sterke dalingen van huurprijzen de gelegenheid om nieuwe vestigingen te openen. Misschien wel op plaatsen waar dat eerst te duur was. Ook zetten retailers in op de combinatie van zowel een fysieke plek met een online platform. ‘In grote steden zal de vraag toenemen van webwinkels in elektronica, fietsen en kleding, die zich met een fysieke winkel willen onderscheiden van concurrenten’, schrijft Syntrus Achmea.
‘Winkels worden steeds vaker gebruikt om een positief beeld te schetsen van de identiteit van een merk of concept. Het is dan ook niet verrassend dat steeds meer concept stores de beste plekken van de winkelstraten betrekken. Voorbeelden hiervan zijn Rivièra Maison in Mall of the Netherlands, het toenemend aantal vestigingen van Goossens, the House of Rituals in Amsterdam en Lego-winkels.
Naar een meer afwisselend huurdersbestand
Nederlandse kernwinkelgebieden hadden de reputatie dat ze weinig diversiteit boden. In zo’n beetje iedere grotere stad vond je dezelfde ketens. Nu ziet Syntrus Achmea in traditionele winkelstraten steeds vaker meubelwinkels en showrooms van automerken.
Ook komen er andere functies bij. ‘Opvallend is de toename van niet-retailers, zoals horeca, leisure, zakelijke dienstverlening, maar ook maakindustrie. Deze bedrijven zien een business case bij een lager huurniveau.’ Goed nieuws voor beleggers die niet alle eieren in één mandje willen leggen. ‘Voor beleggers is dit een kans om het huurdersbestand gevarieerder te maken waardoor er diversificatievoordelen ontstaan.’
In 2022 komt een goed instapmoment
Aanvangsrendementen voor winkels zijn de afgelopen kwartalen sterk naar boven bijgesteld. Te sterk? De afgelopen elf jaar was de afwijking van de trend niet zo sterk als nu. ‘Uit deze analyse blijkt dat de aanvangsrendementen momenteel bijna 90 basispunten boven de trend liggen, historisch gezien een zeer extreme afwijking’, schrijft Syntrus Achmea.
‘De aanvangsrendementen lopen als gevolg van een toenemende risicopremie nog licht op, waardoor gedurende 2022 weer perspectief ontstaat voor het totaalrendement. Langzaam ontstaat weer een goed instapmoment. Hierdoor verbetert de relatieve positie van retail ten opzichte van kantoren, woningen en logistiek.’
Bron: Vastgoedmarkt.nl